11η 11th Scientific Educational Planning Meeting with International Participation “The Educational Engineering in Communication and its Media in Planning and Developing Educational Organisations: Epistemological, Anthropological, Pedagogical, Organisational, Social and Digital Components and Implications”
Rhodes, May 29, 30, 31 2020
Βιώνουμε ως ένα βασικό παράδοξο την ασυμβατότητα της έντασης των διακρίσεων, των διαχωρισμών και των αποκλεισμών με την κοινωνική αυτοπεριγραφή που συνοδεύεται από μια αδυναμία συνδέσεων, επίδειξης ανεκτικότητας και αποδοχής πολυσυστημικών συμπεριλήψεων. Η ανάδειξη, κατά συνέπεια, της επικοινωνίας ως συστημικής λειτουργίας και η καλλιέργεια μιας ανθρωπιστικά προσανατολισμένης παιδαγωγικής της επικοινωνίας των επικοινωνιών ως ένα ιδιαίτερο σύστημα, συνιστούν το πλέον επίκαιρο και πολύπλοκο ζήτημα για τον εκπαιδευτικό σχεδιασμό.
«Ό,τι είναι λειτουργικό για την κοινωνία είναι στην επικοινωνία και ό,τι είναι στην επικοινωνία εάν δεν είναι ακόμα κοινωνία είναι θέμα χρόνου πότε θα γίνει, δηλαδή θα συμπεριληφθεί σε αυτή».
Μόνον ό,τι επικοινωνείται αποτελεί συστατικό στοιχείο της κοινωνίας και κάθε άλλου επιπέδου συστημικής οργάνωσης. Στην επικοινωνία αυτοπροβάλλονται τα συστήματα και αυτόν τον επικοινωνιακό τους αντικατοπτρισμό επανεισάγουν ως επιβεβαίωση των ορίων τους και της ταυτότητάς τους. Αν η αυτοπεριγραφή χτίζει ένα επικοινωνιακό μοντέλο, η αυτοπαρατήρηση και η παιδαγωγική της διαπραγμάτευση είναι η αναστοχαστική μοντελοποίηση της κοινωνικής κατασκευής των επικοινωνιακών μοντέλων. Η πληροφορία (κώδικες, μέσα, μηνύματα) αποτελεί την ορατή έκφανση της επικοινωνίας και μέσω αυτής οικοδομείται ο χάρτης των διαδρομών της ίδιας της κοινωνίας. Κατασκευάζεται ο δειγματικός χώρος της επικοινωνίας των πληροφοριών. Ο μη δειγματικός χώρος, ο αναδυόμενος χώρος της επικοινωνίας των επικοινωνιών οριοθετείται προσώρας ως συμπληρωματικός χώρος μη-επικοινωνίας, αλλά εν δυνάμει επικοινωνίας. Στη συστημική προσέγγιση με την έμφαση που δίνεται στην ποικιλία ή διαφορά και στην ίδια την επικοινωνία ως κοινωνική σταθερή, επιχειρείται μια λειτουργικά τελέσφορη διαφοροποίηση, με στόχο οι προσδοκίες, τα νοήματα, τα εργαλεία και οι λειτουργίες να μην αναμειγνύονται με σκέψεις και συναισθήματα. Τα κοινωνικά συστήματα με τα ψυχικά συστήματα. Οι συμβατικές μηχανές με τα ανοικτά συστήματα. Οι συμβολικές με τις βιολογικές ανάγκες. Οι γνωσιακές απεικονίσεις με τις δεοντολογικές αναπαραστάσεις. Οι οντότητες με τις οντολογίες. Οι βεβαιότητες με τις ενδεχομενικότητες. Μέσα από διαχωρισμούς και διασυνδέσεις, συνενώσεις και διακρίσεις συνδιαμορφώνεται ένα πολύπλοκο διεπιστημονικό υπερπεδίο. Η επικοινωνία εκλαμβάνεται ως κοινωνικό σύστημα και η κοινωνία αντίστοιχα ως επικοινωνιακό σύστημα. Ως εκ τούτου, καθίσταται σαφές εντός του συστημικού πλαισίου ότι δεν υφίσταται κοινωνική δράση εργαλειοποίησης που να δύναται να υπερβαίνει το ανώτατο επίπεδο οργάνωσης, δηλαδή την ίδια την κοινωνία.
Σήμερα η θεωρία και η έρευνα της επικοινωνίας έχουν λάβει ιδιαίτερα χαρακτηριστικά με αναφορές σε όλα τα λειτουργικά κοινωνικά συστήματα. Ο τόνος στο διεπιστημονικό διάλογο είναι συχνά οξύς. Τα ΜΜΕ και οι ΤΠΕ βρίσκονται στο επίκεντρο του ενδιαφέροντος, κυρίως, λόγω της προσδοκίας εξασφάλισης οικονομικών αλλά και πολιτικών πλεονεκτημάτων. Εάν θέλουμε, όμως, να προχωρήσουμε την έρευνα της επικοινωνίας, είναι καιρός να συμβάλουμε ώστε να αναπτυχθεί ένα νέος διάλογος γύρω από την επικοινωνία. Ελκυστικά και επιτυχημένα λειτουργικά αξιώματα της επικοινωνίας πρέπει να επανεξεταστούν στις επεξηγηματικές τους υποσχέσεις και στις αξιώσεις ισχύος τους.
Όπως συμβαίνει με όλα τα λειτουργικά κοινωνικά συστήματα, η εκπαίδευση δεν είναι τίποτα άλλο από επικοινωνιακά προγράμματα στην υπηρεσία του λειτουργικού νοήματος. Παρόλα αυτά, η αντίληψη αυτή δε δείχνει να συνεπάγεται και μια αντίστοιχη, ρητή και μηχανικά εφικτή ενσωμάτωση της επικοινωνίας στο σχεδιασμό και τη λειτουργία της. Η επικοινωνία ως προϋπόθεση όλων των συστημάτων δε διαφοροποιείται ούτε εύκολα ούτε επαρκώς από την επικοινωνία ως συστημικο-αναφορικό γεγονός (ως εκπαιδευτική επικοινωνία). Ως επικοινωνιακό σύστημα οφείλει να σχεδιάζεται, να οργανώνεται, να λειτουργεί με εκπαιδευτική στόχευση και να παράγει γνωστικά αποτελέσματα. Συστημικά κοινωνικά ιδωμένη η εκπαίδευση είναι ούτως ή άλλως παιδαγωγικά εστιασμένη επικοινωνία. Η ποικιλία και η αναζητούμενη συνοχή του γνωστικού περιεχομένου των μαθημάτων, του αξιακού περιεχομένου της παιδαγωγικής τους, αλλά και της πολλαπλότητας των ρόλων, των λειτουργιών και των σχέσεων των σχολικών μονάδων, καθιστά την εκπαίδευση ως κατεξοχήν τόπο επικοινωνίας των επικοινωνιών. Ο τρόπος που η επικοινωνία οντολογικοποιείται (προσωπικά, κοινωνικά, τεχνολογικά, ψηφιακά), όπως και οι επιστημονικές και παιδαγωγικές, ανθρωπολογικές και οργανωσιακές, κοινωνικές και ψηφιακές συνιστώσες και προεκτάσεις της, έχει συνέπειες για όλα τα επίπεδα οργάνωσης της κοινωνικής πολυπλοκότητας, αλλά και για την ίδια την εκπαίδευση ως το πλέον πολυ-συμπεριληπτικό σύστημα με την ιδιόμορφη λειτουργικο-δομική μηχανική της.
Η τριημερίδα απευθύνεται σε στελέχη της εκπαίδευσης όλων των βαθμίδων και όλων των τύπων, σε απόφοιτες/ους και φοιτήτριες/τές των Π.Μ.Σ. «Μοντέλα Σχεδιασμού και Ανάπτυξης Εκπαιδευτικών Μονάδων» και «Διδακτική Θετικών Επιστημών και ΤΠΕ στην Εκπαίδευση: Διεπιστημονική Προσέγγιση», αλλά και σε όλους/ες τους/τις φοιτητές/ήτριες και σε εκπαιδευτικούς όλων των βαθμίδων της Εκπαίδευσης όπως και σε κάθε ενδιαφερόμενο.
- Η Επικοινωνία των Επικοινωνιών στη Σχολική Μονάδα
- Τα Συστήματα ως Οριοθετημένες και Αυτοαναφορικές Επικοινωνίες
- Το Σύστημα της επικοινωνίας οι εκφάνσεις του και η διαχείρισή του στον εκπαιδευτικό σχεδιασμό (ΜΜΕ, ΤΠΕ & ΜΚΔ)
- Η Διεπιστημονική Προσέγγιση της Επικοινωνίας στον Εκπαιδευτικό Σχεδιασμό και η Συστημική Εκπαιδευτική Μηχανική της
- Η Αναλογικότητα και η Ψηφιακότητα της Επικοινωνίας και η Επαύξηση και Απομείωση της Πολυπλοκότητας της Κοινωνίας και της Πραγματικότητάς της
- Η Ερμηνευτική και η Εκτελεστική Οντολογία της Ανάπτυξης Επικοινωνίας Εκπαιδευτικών Μονάδων
- Η Επικοινωνία ως Μεταεπικοινωνία και Αναστοχασμός
Στις εργασίες της τριημερίδας εντάσσονται ειδικές συνεδρίες για μεταπτυχιακούς απόφοιτους/ες και φοιτητές/τριες των Π.Μ.Σ. «Μοντέλα Σχεδιασμού και Ανάπτυξης Εκπαιδευτικών Μονάδων» και «Διδακτική Θετικών Επιστημών και Τ.Π.Ε. στην Εκπαίδευση: Διεπιστημονική Προσέγγιση» του Τ.Ε.Π.Α.Ε.Σ. Το τριήμερο θα πλαισιωθεί με εργαστήρια και κοινωνικές και πολιτιστικές εκδηλώσεις.
Το κόστος εγγραφής και συμμετοχής ανέρχεται στο ποσό των €30 για όσους ενδιαφερόμενους εγγραφούν έως την Παρασκευή 15/04/2020 και των €40 για όσους εγγραφούν αργότερα από την προαναφερθείσα ημερομηνία.
Η εγγραφή και συμμετοχή για τους φοιτητές και φοιτήτριες του Τ.Ε.Π.Α.Ε.Σ. είναι δωρεάν.
Η εγγραφή και συμμετοχή για τους μεταπτυχιακούς φοιτητές και μεταπτυχιακές φοιτήτριες όλων των Π.Μ.Σ. του Τ.Ε.Π.Α.Ε.Σ. είναι δωρεάν.
Το κόστος εγγραφής και συμμετοχής για τους φοιτητές και φοιτήτριες (εκτός Τ.Ε.Π.Α.Ε.Σ.) ανέρχεται στο ποσό των €10 (απαραίτητη είναι η επίδειξη φοιτητικής ταυτότητας κατά την είσοδο στη διημερίδα).
Στο ποσό εγγραφής περιλαμβάνονται:
- φάκελος και γραφική ύλη
- καφές και εδέσματα κατά τα διαλείμματα των εργασιών της διημερίδας
- βεβαίωση συμμετοχής
- τα πρακτικά της διημερίδας που αποτελούν τον 12ο τόμο της σειράς «Θέματα Εκπαιδευτικού Σχεδιασμού»
Η εγγραφή γίνεται μέσω της ηλεκτρονικής σελίδας πληρωμών του Πανεπιστημίου Αιγαίου σε ιστοσελίδα που θα ανακοινωθεί σύντομα
Ο χώρος διεξαγωγής της τριημερίδας καθώς και το αναλυτικό πρόγραμμα θα ανακοινωθούν με νεότερο μήνυμα.
Το Π.Μ.Σ. “Μοντέλα Σχεδιασμού και Ανάπτυξης Εκπαιδευτικών Μονάδων” λειτουργεί για 16η ακαδημαϊκή χρονιά.
-
Αναμορφωμένο πρόγραμμα σπουδών 4 εξαμήνων.
-
Καινοτόμο πρόγραμμα Πρακτικής Άσκησης.
-
Απαλλαγή από τα τέλη φοίτησης (έως και για το 30% των εισακτέων)
-
50% από απόσταση μέσω ηλεκτρονικής μάθησης, με την αξιοποίηση ηλεκτρονικών τεχνικών σύγχρονης και ασύγχρονης διδασκαλίας και μάθησης
-
50% δια ζώσης διδασκαλία και μάθηση στην έδρα του Π.Μ.Σ. στη Ρόδο